Upplevelsebutik för dammsugare i New York
En svart och blank fasad, som ändå lockar till att komma in
Foto av Magnus Holst
Dyson är ett hemteknikföretag i premiumsegmentet som startades 1991 i England, av den hängivne ingenjören James Dyson. Man har över 300 butiker i 84 länder och man är bl a känd för att undvika nedsatta priser samt rea – precis som Apple.
Tre saker de gör väldigt annorlunda:
Ett, färgen. Allt är svart. Eller, all bakgrundsfärg är svart så att det som inte är det står verkligen ut. Det börjar redan utanför med en svart glasfasad, som blir som en spegel. Man kan dock urskilja delar av butikens interiör vilket lockar förbipasserande att gå in. För att ytterligare ge en anledning att besöka butiken har man ”injagare” med budskap om en aktivitet varje fredag och lördag.
Som att besöka ett museum, där produktpodier styr kunden
Foto av Magnus Holst
Det känns som att gå in i en grotta, vilket är ombonat och välkomnande i dessa tider då alla butiker vill vara ljusare än en operationssal. Det blir väldigt överskådligt och starkt när man använder en vit bakgrund för att t ex visa hela handdammsugarsortimentet.
En väldigt tydlig överblick av handdammsugarsortimentet
Foto av Magnus Holst
Produkter i genomskärning
Foto av Magnus Holst
Två, displaytekniken. Att gå in i butiken är lite som att besöka ett (kommersiellt) museum, med podier med produkter på golvet och konstnärliga produktbilder på väggarna. Vissa podier har ett skal av plexiglas, medan andra stolt exponerar produkter öppet. Genom detta skapas en livfull miljö och den förstärks med olika höjder av podier och bord. Kommunikationen om produkterna är både digital och analog, vilket ger ett både modernt och jordnära intryck.
Fysisk sprängskiss av hörlurar
Foto av Magnus Holst
Tre, produkterna. Detta är inte dammsugare eller hårfönar som andra. Produktdesignen är en central komponent och Dyson har verkligen ett helt eget uttryck. Dessutom sätter man tekniken i första rummet. Ingenjörskonsten visas stolt upp genom isärtagna eller genomskurna produkter, vilket skapar intresse och trovärdighet hos kunden. Naturligtvis är alla produkter snyggt och tydligt prissatta, vilket sätter igång köpprocessen – även om priserna är högt över snittet i branschen.
Isärtagen produkt med utförlig (analog) kommunikation
Foto av Magnus Holst