Merch för lyxbilsentusiaster i Ängelholm

Koenigsegg

Kelliehousevägen 73, 262 74 Ängelholm (pop-up nedan på Aurora)

www.gear.koenigsegg.com

Attraktiva spökprodukter i rader

Foto av Magnus Holst

Koenigsegg utvecklar och producerar supersportbilar i lyxklassen, med en prislapp runt 30 miljoner kronor. Verksamheten startades 1994 av den då 22-årige Christian von Koenigsegg, och de firar följaktligen 30 år som bilmärke.

Denna blogg kommer dock inte att handla om bilarna, utan om den ”merch” (profilprodukter) man erbjuder. Förutom att denna, som för så många andra bilmärken, finns i en webbshop så aktiveras sortimentet även fysiskt genom en pop-up-butik. Jag upplevde detta under bilutställningen Aurora i somras, vilken tilldrog sig i Norrvikens Trädgårdar – inte långt från Koenigseggs kontor samt fabrik.

Tre intryck som fastnade hos mig:

Ett, hängivenheten. Fast det fanns mycket annat att titta på under denna bilutställning var det alltid fullt av folk i just Koenigseggs paviljong. Som förväntat var det en majoritet av medelålders män, men även många dedikerade kvinnor och yngre fans. Alla verkade att älska varumärket och ville ha med sig något med loggan på. Kön till kassan ringlade sig lång varje gång jag tittade förbi. Kunder som utvecklas till stolta ambassadörer är såklart en värdefull tillgång för alla varumärken.

Kunder som flugor kring en sockerbit

Foto av Magnus Holst

Två, produkterna. Det är centralt att ett varumärke som erbjuder merch tar fram ett sortiment med samma kvalitet och inriktning som varumärket som helhet står för. Koenigsegg Gear har valt att ha fyra kategorier för sortimentet; Wearables, Collectibles, Gifts och Ghost Gleam. Alla produkter känns ”on-brand”, har god kvalitet och är rimligt prissatta (vilket är viktigt även för ett lyxmärke, då man vill ha viss volym och därmed räckvidd). Man använder den egna (söta) spöksymbolen flitigt, vilket ger ett konsekvent intryck. Kategorin som märks och lyfts fram mest är bilvårdsprodukterna (Ghost Gleam), vilka är samma specialprodukter som Koenigsegg använder då man färdigställer en bil för kundleverans.

Koenigseggs merch on stage

Foto av Magnus Holst

Tre, miljön. Naturligtvis är det en stor förstärkning att Koenigseggs bilar står inuti merch-området. Det skapar en stark kundtrafik, i och till pop-up-butiken. Men det som är speciellt framträdande i miljön är känslan av en rockkonsert. Merchen säljs från en container som kunde stått på Roskilde eller utanför Ullevi. Dessutom lyfts produkterna i Ghost Gleam fram som rockstjärnor, med en upphöjd scen samt en rigg runt med kulörta strålkastare. Man visar stolt fram sortimentet, vilket skapar intresse och köplust hos besökarna. Det enda jag saknar är tydlig kommunikation om priset, då detta alltid triggar köpprocessen hos kunden.

Coola bilar funkar för målgruppen

Foto av Magnus Holst

Föregående
Föregående

Upplevelsebutik för dammsugare i New York

Nästa
Nästa

Butik och klubbhus för passionerade cyklister i New York