Butik och klubbhus för passionerade cyklister i New York

Rapha

159 Prince St, New York, NY 10012, USA

www.rapha.cc

Redan från entrén ser man att detta inte är en vanlig butik

Foto av Magnus Holst

Rapha utvecklar, tillverkar och säljer kläder för cykling – men erbjuder sina kunder så mycket mer. Sedan 2004 har de tillhandahållit produkter av hög kvalitet, och sedermera gjort sina butiker (för närvarande 21 stycken i Europa, USA och Asien) till klubbhus för passionerade cyklister.

Tre saker de gör annorlunda och bra:

Ett, produkterna. Rapha vill inspirera och utrusta människor för att vara på sin cykel hela dagen, alla dagar. De är övertygade om att cykling kan bli den bästa sporten i världen, och att de kläder och tillbehör man erbjuder är anpassade för detta. För att säkra högsta kvalitet och funktion har Rapha ett antal testförare som låter produkterna bekänna färg. Som en liten kuriositet så tog man 2013 dessutom fram snygga cykelguider för åtta städer, i ett format som passar i fickan på cykeltröjan.

Den egna medlemskollektionen, Rapha Cykling Club

Foto av Magnus Holst

Två, communityn. Första gången jag besökte en Rapha gav jag en komplimang om butikens form och funktion. Säljaren svarade: ”It’s not a shop, it’s a Clubhouse.” Och det är det som skiljer dem från de flesta andra sportbutiker. Cyklister kommer in på vägen från ett pass och tar en fika med likasinnade. Det finns anslagstavlor med kommande cykelaktiviteter och TV-skärmar med utvalda lopp. Det är ett ställe att hänga på, vilket såklart gör att kunderna också handlar mer – t ex något från medlemskollektionen i RCC (Rapha Cycling Club).

Anslagstavlor med aktiviteter för kunderna (bild från Londonbutiken)

Foto av Magnus Holst

Tre, personalen. Alla som jobbar på Rapha har en passion för cykling, vilket märks då de hjälper kunden att hitta rätt plagg och utrustning. De är pålästa, trovärdiga och hjälpsamma. En orsak till deras inställning och attityd kan vara att Rapha tar väl hand om dem. T ex onsdagscyklingen, då alla tar ledigt på morgonen för att cykla en runda tillsammans. Eller, den utökade föräldraledigheten som Rapha infört – för att man vet att anställda presterar bättre på jobbet då livet utanför också fungerar.

Passionerad och kompetent personal hjälper kunden att hitta rätt produkter

Foto av Magnus Holst

Föregående
Föregående

Merch för lyxbilsentusiaster i Ängelholm

Nästa
Nästa

Nyskapande butik för vardagsprodukter i New York