Höga priser och gratis utbildning i New York

Apple

767 Fifth Ave, New York, USA

https://www.apple.com/se

Yours truly framför flaggskeppsbutiken i New York

Foto av Magnus Holst

Alla känner till Apple. Företaget som startade i ett garage 1976 av bl a Steve Jobs. Man finns i 27 länder, har över 160 000 anställda och omsätter runt 390 miljarder dollar – delvis på grund av att man är duktig på att ha rejäla marginaler och enhetliga (höga) priser. I juni 2024 hade man 531 butiker, vilka heter Apple Stores.

Varje butik har ett gemensamt koncept och likaså visuell identitet. Men, man försöker dessutom se till att anpassa sig till lokala betingelser och knyta sig till den befintliga communityn. Man känner alltid igen sig i en Apple Store, men layout och utformning kan skilja sig åt.

Tre förmågor som gör dem framgångsrika:

Ett, personalen. Redan någon meter innanför entrén möts man av vänliga och kompetenta säljare. Det märks att man sätter kundupplevelsen i centrum och anpassningsförmågan till varje kunds behov sker snabbt och exakt. Det finns gott om personal och alla är lätta att känna igen genom de koboltblå (men, ibland gröna) tröjorna, och att de oftast har en iPhone i ett case som enkelt gör att de kan hjälpa kunden med att leta fram rätt produkter. Syftet är inte primärt att sälja något här och nu, utan att lösa kundens behov och därmed skapa ett förtroende – som på sikt gör att man säljer!

Massor av hjälpsam personal

Foto av Magnus Holst

Två, produkterna och deras tillgänglighet. På de långa borden i mitten av butiken finns alla produkter, i alla varianter. Sättet att exponera produkterna inbjuder till att känna på samt prova dem. Allt är uppkopplat och -laddat.

Inbjudande produkter i rader

Foto av Magnus Holst

Längs väggarna finns merparten av sortimentet på display – på ett logiskt och minimalistiskt sätt. Naturligtvis är alla produkter tydligt prissatta, vilket sätter igång köpprocessen.

Minimalistiskt, tydligt och prissatt

Foto av Magnus Holst

Tre, utbildningen. Apple vill att besökarna spenderar tid i lokalen. Man vet att ju längre stund någon exponeras för varumärket och produkterna, desto större sannolikhet är det för köp. Ett framgångsrikt sätt att locka till längre vistelse är att erbjuda gratis utbildning om telefoner, laptops och annat. Man anmäler sig enkelt till något man är intresserad av och får en kort och kärnfull dragning längst in i lokalen.

Dedikerad plats för utbildning

Foto av Magnus Holst

Dessutom gör utbildningen att miljön blir mer vital och levande. Andra kunder ser vad som händer, och blir inspirerade. Intrycket blir att Apple är bjussiga.

Kort och kärnfull utbildning om olika produktfunktioner

Foto av Magnus Holst

Föregående
Föregående

Bra skyltfönster i London, Paris, New York, Milano, Berlin, Ho Chi Minh City, Shanghai, Stockholm, Köpenhamn och Malmö

Nästa
Nästa

Hållbara premiumjeans i Malmö