Bra skyltfönster i London, Paris, New York, Milano, Berlin, Ho Chi Minh City, Shanghai, Stockholm, Köpenhamn och Malmö

Ett bra skyltfönster lockar in förbipasserande, punkt. Detta görs genom att informera om – samt inspirera med – det sortiment man erbjuder, vilka kampanjer man vill koppla till och vilka öppettider samt annan formalia som gäller. Enkelt, eller hur? Det finns dock olika sätt att göra det på. Och, i de flesta fall säger skyltfönstret även en hel del om varumärket samt om hur det vill uppfattas.

Några är tydliga redan i skyltfönstret vad saker kostar, oavsett om det är mycket eller lite. Det är bra för att det ger besökaren trygghet och det sätter igång köpprocessen.

Vilka olika tekniker att utforma ett skyltfönster är de förhärskande, och följaktligen de mest framgångsrika? Jag delar huvudsakligen in dem i tre grupper (även om de ibland är kombinerade):

Ett, transparenta. What you see is what you get. Utifrån ser man in i butiken och därmed en stor del av sortimentet. Det är luftigt, tydligt och inbjudande. Ibland kan något långt inne i butiken vara anledningen att besökaren går in. Detta sätt behöver inte ändras lika ofta, något som kan vara en fördel. Slutligen så ser den utanför också hur många – och vilka – andra kunder som är därinne, vilket kan bidra till beslutet att öppna dörren.

Ett minimalistiskt och starkt skyltfönster hos Ferragamo i Berlin, som nästan ger illusionen att man ramlar in i butiken

Foto av Magnus Holst

Den här gitarrbutiken i Milano visar både upp tillverkningen och hur en kund får hjälp

Foto av Magnus Holst

 Polestar i Köpenhamn lockar med allt annat än bilar, för att förstärka sitt varumärke kring design

Foto av Magnus Holst

Stüssi i New York lockar med exklusiv streetwear, endast delvis dolt av en växt

Foto av Magnus Holst

Palace streetwear lyckas både vara transparenta och avskärmande

Foto av Magnus Holst

Golf streetwear lockar bl a med unika t-shirts (men ingen golfutrustning)

Foto av Magnus Holst

Loreen satte upp en pop-up i Malmö under Eurovision, och erbjöd både kläder och spådomar - vilket enkelt kunde observeras utifrån

Foto av Magnus Holst

Parfymeriet Le Labo, här i New York, attraherar med känslan av ett gammalt apotek

Foto av Magnus Holst

En väldigt transparent butik för kompressorer i Ho Chi Minh City, där själva butiken är skyltfönstret

Foto av Magnus Holst

En diversebutik i Shanghai visar sortimentet uppdelat i hyllorna i två glasboxar

Foto av Magnus Holst

Två, fokuserade. Less is more. En produkt, ett budskap eller en kampanj lyfts fram och får all uppmärksamhet. Det är enkelt och snabbt att förstå, och ger ett starkt samt kommersiellt intryck. Nackdelen kan vara lite som ett tveeggat svärd; om den förbipasserande inte är lockad av just det som exponeras så är risken att den inte går in. Ett fokuserat skyltfönster bör också bytas ut oftare.

Adidas i Berlin fokuserar på EN sko, och dessutom på en speciell - inringad - funktion

Foto av Magnus Holst

Av hundratals varianter väljer Nespresso i London att lyfta fram EN väldigt tydligt

Foto av Magnus Holst

Rea-budskap brukar per definition vara tydligt, men Georg Jensen i Köpenhamn gör det dessutom med stil

Foto av Magnus Holst

ETT tydligt budskap från Ray-Ban i Paris

Foto av Magnus Holst

IKEA, här i London, har valt kök som fokuserat erbjudande, understött med lågprissatsning och tjänster

Foto av Magnus Holst

Tre, berättande. Storytelling. Antingen kan det vara en uttalad beskrivning av vad varumärket står för, eller så är det en helhetslösning som de utvalda produkterna förmedlar. Överlag kräver den berättande tekniken mer förberedelser och större kreativitet. I belöning får man in besökare som är mer engagerade och som redan kommit en bit i köpprocessen.

Man skulle kunna argumentera för att Nudie i London är transparenta, men framförallt är det berättelsen om varumärket som lyfts fram

Foto av Magnus Holst

Ett starkt budskap om Oscar Jacobsons dedikerade hållbarhetsbutik i Stockholm

Foto av Magnus Holst

Package Free i New York är duktiga på att framhärda hur de hjälper kunder att vara hållbara - redan på utsidan

Foto av Magnus Holst

Stort självförtroende hos Moncler i Stockholm, som upplåter hela skyltfönstret till en varumärkesfilm

Foto av Magnus Holst

Starkt och komplett erbjudande från Prada i Stockholm, inklusive det lilla skyltfönstret till vänster

Foto av Magnus Holst

På Miansai i New York skiftar skärmen i skyltfönstret mellan varumärket och sortimentet, samt ett budskap om tebaren därinne

Foto av Magnus Holst

Filipacchi i New York lyckas paketera erbjudandet av elmotorcyklar på ett sätt som även borde attrahera petrol-heads

Foto av Magnus Holst

På Missoni i Köpenhamn har man framgångsrikt kombinerat transparens med ett väl integrerat förslag av en komplett utstyrsel

Foto av Magnus Holst

Tradition, kvalitet och nytänkande kreativitet präglar utsidan på Fortnum & Mason i London

Foto av Magnus Holst

Föregående
Föregående

Spännande butiker på flygplatser i Stockholm, Oslo, Zürich, Reykjavik och Köpenhamn

Nästa
Nästa

Höga priser och gratis utbildning i New York