Nyskapande butik för vardagsprodukter i New York
Just denna, permanenta, pop-up har ett attraktivt kafé
Foto av Magnus Holst
Pop Up Grocer är en kringresande livsmedelsbutik, med hundratals nya produkter inom mat, dryck, husdjur, kroppsvård och för hemmet. Som kund möts du av saker du oftast inte sett – i en butiksmiljö som är kul, tydlig och frestande. Det är som ett monument över ansvarsfull köpglädje!
Tre saker jag fastnade för:
Ett, utsidan. Ett modernt och smågalet välkomnande redan på utsidan. Kaxig kommunikation som lockar förbipasserande att upptäcka nya saker. Tydlig vy genom fönsterna av produkterna i hyllorna, där förpackningarna ges en stor roll. Man MÅSTE bara gå in för att se mer.
Inbjudande och avslöjande butiksfasad
Foto av Magnus Holst
Två, insidan. En supertydlig (och ibland underfundig) kategorisering och butikskommunikation, så att kunden hjälps att navigera i det utvalda och kurerade sortimentet (ca 400 artiklar) – i en miljö som andas ”1970-tal möter 2020-tal”. Fräscht och strukturerat utan att bli tråkigt och förutsägbart.
Enkelt och kul att navigera i
Foto av Magnus Holst
Tre, själen. Här har vi ett företag som har ett högre syfte, vid sidan av att hitta nytänkande och snyggt förpackade produkter. Man vill vara en garant för att allt är producerat på ett ansvarsfullt sätt, och försöker stötta leverantörer som är små och/eller underrepresenterade. Detta är man med rätta stolt över, vilket manifesteras av ett tydligt brand statement och egen merchandise.
Tydlig stolthet, med merch och brand statement
Foto av Magnus Holst