Gin- och kundupplevelse i Chiswick
Efter ingången från gatan ser man entrén till destilleriet
En butik är en miljö som manifesterar varumärket samt tillhandahåller produkter för försäljning. Men det finns andra format som interagerar med kunder, och Sipsmith Distillery i Chiswick, London, är ett strålande exempel.
Sipsmith grundades 2007 och gjorde sin första gin 2009. Sedan 2014 finns de i egna lokaler i den välmående Londonstadsdelen Chiswick, där all gin också tillverkas. En liten detalj är att vår familj bodde tvärs över gatan, just 2014 (till 2018). Många besök blev det…
Det handlar om en klassisk gin i premiumsegmentet och man finns i utvalda barer i hela världen. Man har numera flera varianter och smaker, och till och med en vodka.
Sipsmith har bestämt sig för att ha en relation med slutkonsumenten och erbjuder både rundvisningar med ginprovning ett par gånger i veckan samt ”The ultimate gin cocktail masterclass” regelbundet.
Just rundvisningen, ”Distillery tour and tutored tasting”, är tillfället som ett tjugotal intresserade får en fantastisk upplevelse, som bygger varumärket och som skapar ambassadörer. Detta är något som detaljhandlare och leverantörer kan lära sig av, för att skapa en äkta kundlojalitet.
Det finns tre saker jag vill lyfta fram, då man bjuder in kunder i sina lokaler, som Sipsmith levererar med glans:
Ett, miljön. Att se till att kurera platsen som kunderna ska besöka ger fantastiska möjligheter att visa vad man står för, och att ge besökarna ett starkt intryck som de bär med sig.
Inuti fortsätter miljön med en stor väggmålning och en buss ombyggd till bar
Alla får direkt en GT i handen och efter en stunds sippande välkomnas alla till guidningen
Inne i destilleriet möts man av en stor bar, med en tydlig avsändare
Några meter bort är produktionen
Två, möjlighet att köpa produkter med sig. Att i lugn och ro, med stöd från arrangören, kunna botanisera i sortimentet är något som kunderna verkligen uppskattar. Om det finns specialerbjudanden är det ännu bättre!
Just utanför produktionslokalen finns den snygga butiken, med alla varianter av Sipsmith
En massa gin, visad i hyllor som är gjorda av samma sorts rör som används i produktionen
Ännu fler sorter!
Och, möjlighet att köpa merchandise samt att kombinera sex småflaskor i en gåvobox
Tre, historieberättandet. Du har en samling intresserade kunder framför dig under ett par timmar. Det ger oanade möjligheter att berätta om varumärket och vad det står för, samtidigt som du kan i detalj förklara ditt sortiments kvalitéter. Varje lyssnare kan bli en ambassadör som når tiotals andra.
Under ett par timmar berättas både om ginens och Sipsmith:s historia
Under hela berättandet får man prova olika sorters gin och lära sig mer om produkterna
Alla foton av Magnus Holst