Genuin och grön mötesplats med multiförsäljning i Malmö

AB Småland

Södra Förstadsgatan 25, 211 43 Malmö, Sverige

https://www.absmaland.com

De två entréskyltarna, sida vid sida

Foto av Magnus Holst

Den välkomnande kaféentrén

Foto av Magnus Holst

Den, för t ex barnvagnar, mer tillgängliga vägen in

Foto av Magnus Holst

Ibland behöver man inte åka så långt för att få bra inspiration. Välkommen till AB Småland i Malmö! Man förstår att den som driver detta har plockat med sig det bästa och mest centrala från sin barndom i Älmhult. Att använda bra grundmaterial, att kunna mönster och former, att återbruka saker, att se gröna växter som en del i hemmet, att möblera om för att vitalisera samt att erbjuda fika och mat som en välbehövlig paus.

På 1129 m2 finns handplockade produkter och varumärken som inspirerar, med en sak gemensamt; ”hållbara produkter som värnar om naturen för att bidra till en bättre framtid”, samtidigt som de är vackra. Sortimentet täcker inredning för områdena sovrum, kök, badrum och vardagsrum. Man har dessutom kläder och skor, samt produkter för barn. Slutligen har AB Småland tagit fram ”en kollektion bestående av helt unika plagg, i återbrukade material” tillsammans med Malmö Stadsmission Remake.

Det finns även ett kafé, med utvalda och lokala kvalitetsleverantörer, som serverar allt från fika till smårätter. Där, och i anslutning, hänger konst som i ett vardagsgalleri – som man såklart kan köpa med sig.

Fika och konst

Foto av Magnus Holst

Mer konst integrerat, med en infoskylt till höger

Foto av Magnus Holst

Avslutningsvis bjuder man regelbundet in, via sitt Instagramkonto, till olika aktiviteter. De senaste månaderna har det varit ciderprovning, vernissage och live-målning.

Det som imponerar är den röda tråden och förmågan att tänka nytt samt viljan att bjuda till, allt för att överraska och tillfredsställa sin målgrupp. Jag har valt ut tre saker som jag tycker de gör speciellt annorlunda och bra:

Ett, kaféet. Detta är inte lite småbord och stolar i ett hörn. Hela fronten på den ena butiksdelen upptas av bord i olika storlekar, som välkomnar både ensamma besökare och familjer eller gäng som en öppen famn. Det smarta är att beställningen av det man vill förtära sker lite längre in i lokalen, där butiken börjar. Produkter exponeras och köpsug initieras, även om man kanske bara hade tänkt att ta en kaffe.

Plats för alla

Foto av Magnus Holst

Beställning av mat och fika, vid sidan av ordinarie sortiment

Foto av Magnus Holst

Två, inredning till salu. Större delen av inredningen, även den i kafét, är till salu. Det är spännande att titta på tvålsortimentet och samtidigt inse att möbeln de ligger i går att köpa. Det är nästan lite spännande att bara leta efter prislapparna på inredningen, i stället för produkterna den innehåller. Dessutom skapar försäljning av inredning en naturlig vitalitet, då en ny plats för sortimentet måste skapas.

Köp en spegel eller en byrå

Foto av Magnus Holst

Ett antikt strykjärn, eller skåpet de finns i?

Foto av Magnus Holst

Köp metallhyllan med innehåll

Foto av Magnus Holst

Till salu; ett magnifikt skåp eller ett rustikt bord

Foto av Magnus Holst

Tre, analoga skyltar. Det känns befriande och äkta att alla skyltar är handgjorda. De är inte upptryckta på något centralt kedjekontor, utan skapade efter hand på plats. De analoga skyltarna ger en känsla av att erbjudanden och nya produkter kan lyftas fram när som helst, då det är gjort på några minuter. Detta skapar en spänning hos kunden, som nästan känner att den går på skattjakt i butiken.

Här var det rea

Foto av Magnus Holst

Analog prisskylt

Foto av Magnus Holst

Vänligt och serviceinriktat

Foto av Magnus Holst

Föregående
Föregående

Överväldigande entré hos Nike i New York

Nästa
Nästa

Sportbutik med unika mervärden i New York